30 marca 2013 r. - Wielka Sobota
Mimo iż Wielka Sobota jest również dniem żałoby po śmierci Jezusa, dzień ten jest dniem radosnego święcenia pokarmów. Tego dnia w godzinach przedpołudniowych wierni naszej wojskowej świątyni adorowali Najświętszy Sakrament, a także przynosili w koszach potrawy wielkanocne, aby je poświęcić. Wśród pokarmów umieścili baranka z chorągiewką, który symbolizuje Jezusa, chroniącą od zepsucia sól, chleb, wędliny, chrzan, masło, przyprawy oraz ciasta takie jak mazurki i baby. W wiklinowym koszyczku wielkanocnym nie zabrakło przede wszystkim jajek, które są symbolem nowego życia.
O godzinie 17.00 rozpoczęła się Wigilia Wielkanocna przed kościołem proboszcz parafii ks. Sławomir Pałka poświęcił ogień, od którego następnie zapalił Paschał - wielką woskową świecę, która symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa. Na Paschale kapłan żłobił znak krzyża, wypowiadając słowa: "Chrystus wczoraj i dziś, początek i koniec, Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność, Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków. Amen". Umieszcza się tam również pięć ozdobnych czerwonych gwoździ, symbolizujących rany Chrystusa oraz aktualną datę.
Następnie Paschał ten został wniesiony przez celebransa do okrytej mrokiem świątyni. Niezwykle wymowny jest widok rozszerzającej się jasności, która w końcu wypełnia cały kościół. Zwieńczeniem obrzędu światła jest uroczysta pieśń (Pochwała Paschału) - Exultet, która zaczyna się od słów: "Weselcie się już zastępy Aniołów w niebie! Weselcie się słudzy Boga! Niech zabrzmią dzwony głoszące zbawienie, gdy Król tak wielki odnosi zwycięstwo!".
Dalsza część liturgii paschalnej to czytania przeplatane psalmami. Przypominają one całą historię zbawienia, poczynając od stworzenia świata, przez wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej, proroctwa zapowiadające Mesjasza aż do Ewangelii o Zmartwychwstaniu Jezusa. Tej nocy powraca po blisko pięćdziesięciu dniach uroczysty śpiew "Alleluja". Proboszcz parafii dokonał poświęcenia wody do pokropienia wiernych. Wszyscy wierni odnowili swoje przyrzeczenia chrzcielne wyrzekając się grzechu, Szatana i wszystkiego, co prowadzi do zła oraz wyznając wiarę w Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego. a następnie wszyscy zostali pokropieni nowopoświęconą wodą.
Wigilia Paschalna kończy się Eucharystią. Ze względów praktycznych w naszej parafii, tak jak w wielu miejscach w Polsce procesja rezurekcyjna nie odbyła się w Noc Zmartwychwstania, ale przeniesiona została na niedzielny poranek.
|
W Wielki Piątek pamiętajmy i o tym znaczeniu Wielkanocy: ? Kiedy On był na krzyżu, ja byłem w Jego myślach.
/Autor Nieznany/
Wielki Piątek-29 marca - był drugim dniem Triduum Paschalnego ? dramatycznym dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. W naszym garnizonowym kościele, tak jak i we wszystkich, została odprawiona Liturgia Męki Pańskiej.
Podobnie jak w Niedzielę Palmową, została odczytana Pasja według św. Jana. Po niej w bardzo uroczystej modlitwie wstawienniczej polecaliśmy Bogu siebie i cały świat, wyrażając w ten sposób pragnienie samego Chrystusa: aby wszyscy byli zbawieni. Głównym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej była adoracja Krzyża. Zasłonięty fioletowym suknem Krzyż był stopniowo odsłaniany, a przy tym proboszcz śpiewał trzykrotnie: "Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata", a wierni odpowiadali: "Pójdźmy z pokłonem".
Po liturgii Krzyż mógł być adorowany przez wiernych. Po adoracji Krzyża z ciemnicy został przeniesiony Najświętszy Sakrament.
Ostatnią częścią liturgii Wielkiego Piątku była procesja do Grobu Pańskiego. Przy Grobie został wystawiony Najświętszy Sakrament w monstrancji okrytej białym przejrzystym welonem - symbolem całunu, w który owinięto ciało zmarłego Chrystusa.
Adoracja Najświętszego Sakramentu w Naszym kościele miała miejsce do godziny 21.00.
|
|
28 marca 2013 r. - Wielki Czwartek.
Od Wielkiego Czwartku, który w tym roku przypadł na dzień 28 marca, Nasza Wojskowa Parafia rozpoczęła uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Pana Naszego Jezusa Chrystusa.
Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. We wszystkich kościołach katedralnych, biskup diecezjalny wraz z kapłanami odprawia Mszę św. Krzyżma. Podczas niej święci się oleje, a poświęconych olejów używa się do niektórych sakramentów (krzyżmo: do chrztu, bierzmowania i kapłaństwa; przez namaszczenie olejem katechumenów przygotowuje się ich i usposabia do przyjęcia chrztu; olej chorych: do sakramentu namaszczenia chorych) oraz do różnych poświęceń dokonywanych przez biskupa (poświęcenie kościoła, ołtarza i in.). W znaczeniu biblijnym olej jest symbolem mocy Bożej, namaszczenia przez Ducha Świętego, zdrowia i radości.
W naszym kościele liturgia Wielkiego Czwartku rozpoczęła się o godzinie 17.00. Msza ta odprawiana jest na pamiątkę Ostatniej Wieczerzy, podczas której Chrystus ofiarował Bogu Ojcu pod postaciami chleba i wina Swoje Ciało i Swoją Krew, a następnie dał Apostołom do spożycia oraz nakazał im, by czynili to na Jego pamiątkę. Podczas tego wydarzenia, Pan Jezus ustanowił dwa sakramenty święte ? Kapłaństwo i Eucharystię.
W homilii ksiądz proboszcz przypomniał znaczenie słowa chleb, jak bardzo on jest człowiekowi potrzebny, że bez Niego ciężko człowiekowi się jest obejść, ciężko żyć. ?[?] Był on (chleb) również obecny w ziemskim życiu Jezusa. Po czterdziestu dniach postu, gdy już On odczuwał głód, Szatan przyszedł do niego z pokusą, aby przemienił okoliczne kamienie w chleb. Na innych kartach Ewangelii widzimy jak Jezus Boską mocą rozmnaża kilka bochenków chleba w taki sposób, że może nim się nasycić kilka tysięcy ludzi. Czyni to, by zaspokoić ich głód. I w końcu chleb przełamany za życie świata podczas Ostatniej Wieczerzy ? chleb, który stał się Ciałem Chrystusa?. Kaznodzieja dalej zachęcał:?[...] I tak jak sięgamy po chleb każdego dnia podczas posiłku, to tak samo możemy sięgnąć po Ten bezcenny Dar podczas każdego naszego Eucharystycznego spotkania z Panem Jezusem. Bywa jednak, że ów chleb powszedni marnuje się w wielkich ilościach na śmietniku czy ulicach. Czy tak samo nie jest w naszym przypadku z Tym Chlebem, poprzez który objawia nam się tajemnica Bożej miłości??- pytał słuchających proboszcz ks. Sławomir Pałka.
Po zakończonej Eucharystii Ciało Pana Jezusa zostało przeniesione do Ciemnicy, która symbolizuje Jego modlitwę w Ogrójcu, ból zdrady, pojmanie i uwięzienie.
|
24 marca 2013 r. - Niedziela Palmowa.
Dziś, w Niedzielę Palmową, w Naszym Kościele Garnizonowym w Złocieńcu rozpoczęliśmy Wielki Tydzień. Niedziela Palmowa jest według tradycji chrześcijańskiej pamiątką przybycia Jezusa do Jerozolimy. Palmy, z którym wierni przybyli do świątyni przypominały o powitaniu, jakie towarzyszyło przyjazdowi Chrystusa do miasta. Liturgia Niedzieli Palmowej to czytanie - jako Ewangelii - Męki Pańskiej, z podziałem na role, według jednego z 3 Ewangelistów: Mateusza, Marka lub Łukasza. W dniu dzisiejszym w roli lektorów Pasji według św. Łukasza wystąpili oficerowie 2. Brygady Zmechanizowanej im. Legionów Marszałka Józefa Piłsudskiego ze Złocieńca.
Poprzez czytanie Pasji Kościół podkreśla, że triumf Chrystusa i Jego Ofiara są ze sobą nierozerwalnie związane. Udział w liturgii Niedzieli Palmowej oznacza zgodę na krzyż, cierpienie z Chrystusem oraz na taką, a nie inną drogę życia.
|
|